Fiskeri i Norge

AV, AV !!

Norge uge 24 2007

Jeg havde hjulpet Lars ”Mac Nab” med at flytte ud i den nye butik på Trehøjevej i Grindsted. Efterfølgende inviterede han til en uges fiskeri ved Gaula i Norge på Bonesvaldet ca. 15 km opstrøms Støren, i uge 24.

Vi skulde bo i huset hvor forfatteren Svend Saabye bl.a. boede da han skrev bogen ”Dage ved Gaula”.

Vi var 6 mand der tog af sted tidlig lørdag morgen og ankom ved 21 tiden, vi gik straks ned til vandet for at besigtige elven. Det er en lidt risikabel ugen at fiske opstrøms Gaulafoss, men vandmængden havde set godt ud i ugerne op til turen. Elven viste sig da også fra sin bedste side.

Strømmen og vegetationen ville dog give mig problemer med fluestangen, men den blev taget med ned til elven. Mine rullekast var dog for korte til den brede elv, så jeg fiskede hovedsagelig med blink i denne uge.

Tirsdag lige inden vi skulde mødes til frokost gik jeg ned til Bonesbæk hvor vi måtte starte med at fiske kl. 12.00 ifølge rotationen, da jeg kom ned til stykket så jeg der var blod på bænken. Så en eller anden havde fået fisk. Jeg gik ud på stenen vi havde døbt talerstolen, det røde kryds på kortet over fiskevandet.

Per lovede elgfilet når han fangede en laks, de blev grillet i det fri.

Efter tre kast fik jeg hug og efter laksen havde været oppe af vandet 3 gange fik jeg den ind for 4. gang, og på land. Det var en fantastisk oplevelse at mærke så mange kræfter for enden af fiskestangen, fighten tog 10 minutter.Efter laksen og jeg havde poseret for fotografen(Lars), blev der ringet rundt for at prale.

Det var på denne tur jeg krogede mig i tomlen(AV).

I alt fik vi 9 laks(75,1 kg), hvilket var rekord for uge 24 i den tid der var fangstjournal på Bonesvaldet.

Tak til Lars og laksen for en rigtig god og uforglemmelig oplevelse.